V povídání s Ilonou Škodíkovou z Hustopečí, která pracuje v oboru přes 20 let, jsme probrali řadu témat ze světa oken.
Základem bývá osobní schůzka, kterou si zákazníci nejčastěji domlouvají přes telefon. Na ní zákazník popíše, co si představuje. „Ze začátku nejde o počítání ceny, ale o zjištění požadavků a potřeb. Je důležité, aby se zákazníci přišli podívat a zjistili, co chtějí, co potřebují a co je zaujme,“ zdůrazňuje Ilona Škodíková.
Foto: Ilona Škodíková s kolegy
Celý nákupní proces může být poměrně dlouhý. Někteří zákazníci řeší okna zároveň se stavebním povolením – rozhodování tak může trvat třeba rok. Jakmile je zakázka aktuální, přijdou zákazníci znovu a dochází ke konkrétnímu řešení.
Nákupní proces lze urychlit včasnou rezervací termínu. „V dnešní době je vše o čase - včera bylo pozdě. Je zde tlak na výrobu. Pokud se ale termín rezervuje, tak se proces zkrátí,“ říká Ilona Škodíková.
Nejvíce volných termínů mívá PRAMOS v zimních měsících. „V těchto měsících se zpravidla nerealizují větší akce jako jsou školy či školky. Tyto instituce k rekonstrukcím využívají především letní prázdniny, kdy jsou jejich budovy prázdné“, upřesňuje Ilona Škodíková.
Při výběru správných oken hrají roli vždy klíčové parametry pro danou stavbu. Na zřetel se tak bere, jestli se jedná o pasivní dům nebo jestli je v blízkosti restaurace se zahrádkou či rušný železniční koridor. „V otázce zvukového útlumu nehraje roli, jestli se jedná o dvojskla nebo trojskla. Řešení nabízejí speciální protihluková skla,“ říká s úsměvem.
"V mých začátcích řešili nákup a výměnu oken především muži. Jejich první věta většinou začínala otázkou, zda tady nemáme nějakého kolegu. To už se mi ale dlouhou dobu nestalo. Dnes už muži vědí, že i žena dokáže poskytnout potřebné informace" vypráví se smíchem.
Věk zákazníků se odvíjí od typu požadavku. „Co se týče novostaveb, jsou zákazníci spíše mladší lidé, starší zákazníci se vracejí u rekonstrukcí a dodělávek,“ doplňuje Ilona Škodíková.
Oblíbený produkt, který by Ilona Škodíková nabízela všem svým zákazníkum, nemá. „Spíš jsem šťastná, když společně se zákazníkem najdeme to, co mu bude nejvíce vyhovovat “ upřesňuje. Pro firmu je také důležité, aby zákazníci měli pocit jistoty. Spolupráce totiž nekončí podpisem smlouvy, ale naopak začíná – v rámci dlouhodobého servisu zákazníci vědí, že kdyby se cokoliv stalo, PRAMOS je zde stále pro ně.
Řešení občas hledá i pro zákazníky s ne tak úplně klasickými požadavky. „Přišel pán, který potřeboval široké dveře. Náš největší nabízený rozměr mu připadal moc malý, prý by tím nosorožce nepronesl,“ vypráví se smíchem Ilona Škodíková. „Po mém šokovaném výrazu dodal, že preparuje exotická zvířata, takže to myslel vážně.“
V otázce vkusu došlo během posledních let k velkým změnám. První bílá plastová okna nahradil boom dřevěného vzhledu a dnes vévodí trendům moderní šedá barva. „Poslední dobou sleduji i zákazníky, kteří říkají, že je to pěkné, ale že šedé už je všude plno. Dnes se zákazníci dívají i po nestandartních odstínech. Zaujme tak například Sheffield Oak light či krémově bílá, kterou dříve nikdo nepoptával,“ dodává.
V posledních době jsou žádaná také velkoformátová okna a skla. Nicméně Ilona Škodíková upozorňuje, že tento trend nemusí být pro každého. „Ono to vypadá na papíře hezky, ale zákazník by měl vždy aspoň podobné velká okna vidět fyzicky buďto u nás v kancelářích nebo u někoho známého, aby si byl jistý, že mu opravdu tento formát oken vyhovuje.“
U novostaveb se čím dál častěji setkává s požadavky jako jsou magnetické zabezpečení oken nebo ovládání dveří pomocí otisků prstů. V tomto směru očekává i další nárůst do budoucna.